نفرین منابع فراتر از یک بحث صرفا اقتصادی، یک فاجعهی حکمرانی است. زمانی که دولتها از طریق استخراج و فروش منابع زیرزمینی (به ویژه نفت) به درآمدهای کلان و سهلالوصول دسترسی پیدا میکنند، پیوند حیاتی میان «حاکمیت – شهروند» به «حاکمیت – رعیت» تبدیل میشود.
رقم مذکور بالاترین میزان صادرات نفت کشورمان در ۷ سال و نیم گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام به شمار میرود.