در چنین شرایطی، سیاستگذاری انرژی دیگر نمیتواند صرفاً بر افزایش تولید متکی باشد. توسعه میادین گازی و افزایش ظرفیت پالایش و انتقال گاز نیازمند سرمایهگذاری سنگین، فناوری، زمان و زیرساختهای گسترده است. بنابراین یکی از مسیرهای ضروری، مدیریت مصرف و بهینهسازی انرژی است.